Blogbericht Ronald Rijken

MusiCare Live! borrelt van talent

Een middag vol variatie


Terwijl de Parade en de rest van de Bossche binnenstad zaterdagmiddag 17 juni in de greep waren van de Taptoe, lieten leerlingen van muziekschool MusiCare in de Kleine Zaal van Willem Twee Poppodium horen en zien wat ze het afgelopen jaar hebben geleerd.
Zeer gevarieerd aanbod

Dat het om een zeer gevarieerd aanbod ging, is eigenlijk een understatement van jewelste. De variatie besloeg het gehele spectrum van muziekbeoefening en -uitoefening. Van vertederend onhandig, charmant onwennig tot eigenwijs ambitieus naar puur toptalent in spe.

Een mooi voorbeeld was zangeres Floor die haar handen voor haar gezicht sloeg, toen ze haar tekst aan het begin van haar bijdrage was vergeten. Puur zenuwen bleek meteen toen ze haar song daadwerkelijk en volop inzette. Haar stem begon steeds vaster te klinken en ze miste geen toon. Een daverend applaus was haar deel van een laaiend enthousiast publiek.

Ik sprak met Tim van Balen, muziekdocent bij MusiCare. Tim heb ik enige tijd geleden leren kennen als rapper bij een optreden van de band Don Javor.

Tim, kan jij me vertellen wat hier vanmiddag gebeurt?
MusiCare Live! heet het. Dat is een voorspeelmiddag van alle leerlingen die dit jaar bij MusiCare lessen hebben gevolgd. MusiCare is een combinatie van muziek- en zorgonderwijs. Het is gevestigd in Vught in de voormalige kazerne, Fort Isabella. Wij hebben de voorspeelmiddagen vorig jaar naar Willem Twee verhuisd.

Welke leeftijd hebben de leerlingen?
Van twee jaar tot tachtig jaar. Maar vandaag alleen maar de kinderen. Het is een school voor alle leeftijden.

Hoe komt zo’n begeleiding tot stand? Meldt een leerling zich aan met een bepaalde richting of instrument? Hoe peilen jullie dat?
Wij peilen bijna altijd. We krijgen natuurlijk vaak iemand binnen met de vraag ‘Ik wil gitaarlessen hebben’. Dat kan, maar we kijken ook wat past bij een kind en we kijken ook heel goed naar de vraag van het kind zelf.
Dus als een kind een bepaald liedje wil zingen dan gaan we daar aan werken. Dan maken we een vereenvoudigde versie, afhankelijk van het niveau natuurlijk. De vraag van de leerling is het uitgangspunt, in plaats dat wij gaan zeggen ‘Nou moet je hiermee beginnen en die lessen volgen’.

Ik ben wel onder de indruk van Floor. Ze begon wat moeilijk, was haar tekst vergeten, maar daarna. En haar Engels is gewoon accentloos.
Ja, Floor…een half jaar, een jaar les gehad…van Nienke (docent MusiCare, red). En ik moet zeggen dat ik zelf ook onder de indruk was.

Zijn er nog vervolgstappen, willen ze professioneel worden of is het nog vrijblijvend?
In eerste instantie is het allemaal nog vrijblijvend wat wij doen. Volgend jaar gaan we meer verdieping geven. Van de gemeente Vught hebben we subsidie gekregen waardoor we leerlingen extra workshops kunnen geven en zij een vervolgopleiding kunnen doen zoals de Rockacademie in Tilburg.

Gelukkig heeft de gemeente Vught niet gekort op subsidies bijvoorbeeld op cultuur. Het was voor het eerst dat wij de mogelijkheid hadden om subsidie aan te vragen.

Intussen naderde de voorspeelmiddag zijn einde. De kinderen hadden geproefd hoe het was om op een podium voor een publiek op te treden. Al bestond dat publiek hoofdzakelijk uit familie en vrienden, het blijft altijd een angstig moment, de opkomst op een podium. Dat is op zich al een overwinning.

Ronald Rijken

  Reacties
Er zijn nog geen reacties. Je kunt als eerste reageren door het formulier in te vullen.
Reageer