Blogbericht Ronald Rijken

Mourad Majaiti is radio-vriendelijk

Een kijkje in de keuken van een quizmaster

Op 27 september houd je in pubcafe´ Thornbridge de popquiz De Zinvolle Editie. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Ja. Het is een ode aan Jeroen Bosch. Jeroen Bosch is zó tekenend voor Den Bosch. Dat wilde ik terug laten komen in één van mijn quizzen. 
Na mijn 50ste quiz afgelopen mei wilde ik een project gaan doen waar ik normaal niet aan toe kom. Dit was er één van, een kunstwerk als quiz. Ik nam er de tijd voor en die heb ik dus samengesteld.

Is de quiz misschien gebaseerd op De Tuin der Lusten?
Ja, zoiets. Ik heb een schilderij van Jeroen Bosch uitgewerkt, maar niet de Tuin der Lusten. Ik heb Bosch wel gebruikt als basis van de thema’s die in de quiz zitten. Thema’s die hij heeft geschilderd.

Wil je misschien meer toelichten?
Nee, nee. Dat zou ‘n zonde zijn.

Wat is jouw muzikale achtergrond?
Ik heb eigenlijk geen muzikale achtergrond. Toen ik in 1991 naar Nederland kwam, keek ik naar MTV en raakte in de ban van alles wat muzikaal was. Pop en videoclips.

Maar waarom de keuze voor popquizzen en niet een eigen bandje beginnen bijvoorbeeld?
Ik merkte dat ik steeds meer wilde weten over de artiesten, hun achtergronden, alles. Ik ging meedoen aan quizzen. Bijvoorbeeld aan De Enige Echte Bossche Popquiz samengesteld door Maarten van Hooft en anderen. Ik dacht dat ik veel wist van muziek, maar wat zij zoal vroegen. Ik was al blij dat ik 40 à 60 procent kon invullen. 'Kan het niet wat simpeler', zei ik tegen Maarten. Hij antwoordde: 'Doe het dan zelf'. Dat nam ik ter harte. Ik ging zelf quizzen samenstellen.

Hoe stel jij een popquiz samen? Heb jij een format?
Ik heb intussen meer dan vijftig quizzen samengesteld sinds 2009. Als ik nu terugkijk naar de eerste tien, twintig quizzen dan zijn die niet om over naar huis te schrijven. Ik had niet echt onderwerpen, ik probeerde vooral mijn eigen muziek op te dringen.
Ik veranderde dat door een formule, een format, te maken. Een ronde bestaat bij mij uit elf fragmenten. Daaruit zijn er zes die iedereen kent. Daarna drie liedjes waar mensen naar moeten graven. Liedjes die je nét niet kan plaatsen. En dan twee nummers die echt moeilijk zijn, maar wel het verschil maken voor de punten, voor de teams die meedoen om te winnen.
Verder komen de decennia van de popgeschiedenis procentueel aan bod. De jaren ’50 en ’60 tien procent, de jaren ’70 vijftien procent en zo bouw ik dat per decennium op. 

Richt jij je op leeftijd?
De quizzen moeten voor iedereen leuk zijn. Jong of oud, ze moeten er allemaal iets in kunnen herkennen. Dat vind ik het mooiste van popquizzen. Je ziet mensen blij opkijken, zo van: ‘Dat is een nummer die ik ken’. Ik richt me bij mijn muziekkeuze op het radio-vriendelijke. Ik wil geen half ingevulde blaadjes terugkrijgen.

Zijn er muziekgenres, waar jij niks mee hebt en die je niet in quizzen verwerkt?
Nou, dat was het geval met boy- en girlbands, maar daar ben ik van teruggekomen. Ik merkte dat die liedjes wel degelijk bij de mensen bleven hangen.
Nu richt ik me specifiek op een genre. Begin dit jaar heb ik in de Willem Twee de Popquiz Alternative gemaakt, gericht op alternatieve muziek. Dat was een succes. De muziekgenres die ik tot nu toe heb onderbelicht, die ga ik nu eigen quizzen geven. Bijvoorbeeld metal. Die komt in oktober in de Willem Twee.

Hoe ziet jouw publiek er uit? Ik bedoel, komen mensen speciaal voor hip hop of metal?
Nee, nee. Bij de komende quiz, De Zinvolle Editie, daar is het jongste team gemiddeld 19 jaar en het oudste team is boven de 50. Ik heb eindelijk – en daar ben ik best trots op – het niveau bereikt dat mensen komen voor een goede avond. Mensen - omdat zij mij ook kennen - weten ondertussen wat ze kunnen verwachten: het wordt leuk.

Auteur: Ronald Rijken

  Reacties
Er zijn nog geen reacties. Je kunt als eerste reageren door het formulier in te vullen.
Reageer