Blogbericht Johan van Bommel

Koninkrijk van Muziek zet zich in voor Bossche hiphop

Interview met Bing Berendsen

Koninkrijk van Muziek begon als een klein label, opgezet door Bing Berendsen. Dit voor zijn broertje Jan, bekend als Jengi. Inmiddels is het uitgegroeid tot iets veel groters. Het nieuwe kantoor is gevestigd midden op de Tramkade in Den Bosch, waar ik Bing sprak voor een interview.

Wat is Koninkrijk van Muziek?
We zijn een artiesten/evenementenbureau, en die evenementen voeren we zelf ook uit van begin tot eind. Dus echt van het idee bedenken in bed tot aan het afbouwen van het evenement. Daarnaast doen we soms ook productie op locatie, bijvoorbeeld bij Down The Rabbit Hole. Daar ontvangen en begeleiden we artiesten bij een bepaalde stage. Daarvoor werden we door Noah’s Ark ingehuurd, een groot hiphop label. Zelf zijn we ook een label, daarmee doen we het management van artiesten, zoals boekingen en tracks uitbrengen.

Hoe is die drive ontstaan om dit op te zetten, en om er meer mee te doen?
Het begon eigenlijk toen mijn broertje nog veel hiphop producete, zeker toen hij twaalf of dertien was dacht ik echt ‘wow, wat je nu al maakt op deze leeftijd is best wel crazy.’ Alleen Jan is niet echt een prater. Ik vond het best wel zonde dat zijn talenten en kwaliteiten niet echt gezien werden door de wereld en dus eigenlijk links bleven liggen. Ik kan op zich best wel praten en onderhandelen, dus toen heb ik Koninkrijk van Muziek opgezet, om hem te pushen en om hem de wereld in te gooien zeg maar. Nu zit hij ook bij Sony. Hij zit momenteel ook in Azië voor shows, waar hij over een tijdje ook weer heen gaat. Tussendoor heeft ie nog shows in Parijs en Londen, dus het is wel en soort van grap die is uitgelopen tot echt iets serieus zeg maar.

Welke artiesten vallen nog meer onder het label?
Voornamelijk Bossche hiphop artiesten. Hier is er niet echt een plek of podium voor hiphop acts, dus proberen wij die podiums aan te bieden. Wij zijn eigenlijk meer dat platform voor hun dat we ze dingen kunnen aanbieden, want voornamelijk zijn we wel een evenementenbureau. Maar Duro zit bij ons, Wolf, Nixus en Bonxo bijvoorbeeld.

Wat beschouw je zelf als het grootste succesmoment van Koninkrijk van Muziek?
Dat is een moeilijke, er zijn sowieso heel veel hoogtepunten. Maar wat echt heel goed loopt is Smèrrig, een clubavond. We hebben daar tot nu toe een 100 procent score op, dus dat elk Smèrrig evenement tot nu toe is uitverkocht. Dat zijn er inmiddels al meer dan dertig, dus daar ben ik wel trots op ofzo. En natuurlijk Newskoolfest het hiphopfestival, door de namen die we daar hebben geboekt.
Typhoon, Anbu, Rico van oud Opgezwolle en Ares, toen de eerste editie. Wat eigenlijk als grap begon, omdat we zelf een hiphop evenement misten in Den Bosch. We dachten we organiseren dan zelf maar wat en schreven ons bij de Kamer van Koophandel in omdat we dat wel lachen vonden. ?Anderhalf jaar terug begon het eigenlijk pas echt serieus te worden. Voor het eerst was er een Smèrrig editie met Koningsnacht. In 27 seconden hadden we 425 kaarten verkocht. Toen dacht ik wel van oké er is wel echt veel vraag naar, en hier moeten we serieus mee om gaan.

Hoe komt het dat er zoveel vraag naar is denk je?
We blijven trouw aan ons concept, zoals dat we echt niks na 2009 draaien. Doet een dj dat wel, dan tikken we hem ook wel op zijn vingers zeg maar. Je gaat bijvoorbeeld geen ‘Vier Keer Duurder’ draaien wittewel. En ik wil Petsi geen veer in zijn reet steken, die zit hiernaast, maar zijn artwork slaat natuurlijk wel echt aan ook. En de tone of voice, dus hoe de tekst er staat en hoe het overkomt.?Het is net wat anders en allemaal net op of over het randje zeg maar. De tekeningen, de teksten en de naam passen gewoon goed bij elkaar. Als je ‘Smèrrig’ ziet denk je niet meteen aan een Jazz concert bijvoorbeeld, maar echt aan Smèrrig.

Hoe benaderen jullie artiesten, of hoe benaderen zij jullie?
We hebben voor elk concept een andere doelgroep, en dus ook andere teksten, die tone of voice. Maar dus ook andere artiesten, en dat gaat bij elk feest anders. Met Smèrrig komen eigenlijk de artiesten naar ons met de vraag of ze mogen komen draaien, en dat vind ik echt tof. Dat zijn soms ook wel wat grotere artiesten, bijvoorbeeld Jody Bernal, maar ook Puinhoop Kollektiv die ook op Defqon staan. Die komen bij ons dan wel echt een Smèrrig set draaien met dus veel 90’s en 00’s. Bij Newskoolfest benaderen wij veelal de artiesten, maar wat kleinere artiesten ons ook.

Hoe ziet Koninkrijk van Muziek er in de toekomst uit?
We willen iets minder indoor evenementen doen, en iets meer outdoor evenementen. Ook willen we graag één of twee keer per jaar echt een groot evenement neerzetten. Eind dit jaar hebben we bijvoorbeeld Smèrrig Winterfestival voor ongeveer 2.500 man. Dus iets meer van dat, als in 3.000 tot 5.000 man. Ik denk dat dat binnen drie jaar wel te doen is.

Wat wil je graag nog kwijt aan de lezers?
Van alles eigenlijk wel haha. Ik hoop vooral dat alles duidelijk is, want ik vertel nu wel een hele boel, maar ik hoop dat mensen er een beetje een beeld bij hebben.

Waar moeten mensen bijvoorbeeld aan denken als ze ergens ‘Newskoolfest’ zien staan?
Aan een hiphop event van een unieke grootte. Het is niet zo enorm als bijvoorbeeld Woo-Hah, maar het is ook zeker geen evenement waar dan net honderd mensen staan. Een evenement daar tussenin zie je weinig, dus dat maakt Newskoolfest wel uniek. Je kunt hier gewoon vette artiesten zien van buiten Den Bosch maar ook Bossche artiesten krijgen hier podium.

Kortom Koninkrijk van Muziek is een initiatief dat klein is ontstaan, maar ondertussen flink is uitgegroeid en daarmee de muziekscene in Den Bosch levendig houdt. Het biedt een groot aantal evenementen dat zeker de moeite waard is om te checken.

Tekst: Johan van Bommel, Bing Berendsen
Afbeeldingen: Petsi

  Reacties

john theunis

29 aug 2018 23:16

goed stuk Johan,Bing en Petsi.

Reageer