Blogbericht Ronald Rijken

Funky jazz met geuren uit de Turks-Arabische keuken

About the Bush is dan weer mellow dan weer dynamisch

Jazz, funk, oriëntaals. Dat is About the Bush ten voeten uit. Het is jazz met invloeden uit allerlei streken. Dat levert een smakelijke mix op van de ene keer lekker mellow, dan weer een krachtige up tempo nummer en vaker ook funky met geuren uit de Turks-Arabische keuken.

Muziek Op Donderdag
Muziek Op Donderdag in de foyer van Willem Twee concertzaal is een fijn en intiem podium voor de fijnproevers en telkens weer een verrassing. Dat was ook het geval deze vijftiende februari-avond met About the Bush, een band met roots in Arnhem. De viermansformatie bestaat uit Kjell Jacobson op gitaar, Ruben Leijh op saxofoons, Tom van Veldhoven aan de drums en Wessel Wildeboer op basgitaar. In de pauze had ik een interview met Kjell Jacobson die de meeste composities voor zijn rekening neemt.

KLANKGAT: Hoe lang bestaat About the Bush?
Kjell Jacobson: Wij bestaan nu twee jaar. Het eerste jaar hebben we echt de tijd genomen om stukken te ontwikkelen, het tweede jaar zijn we meer gaan spelen. We gaan nu het derde jaar in en we willen het spelen uitbreiden met het repertoire dat we nu hebben.

Hoe kan je jullie muziek het beste omschrijven?
We noemen het zelf ‘worldwide jazz grooves’ en we halen onze inspiratie eigenlijk vooral uit de funk, jazz en de Arabische wereldmuziek. Die klanken proberen we zoveel mogelijk te combineren. In het nummer Arabic Herbal Fusion [van de ep Camel Riders, red.] heb ik geprobeerd om Arabische klanken te mengen met mineur-7 akkoorden waardoor je meer een jazz-achtige sfeer krijgt.

En om die Arabische muzieksfeer te bereiken zet je de saxofoon in.
Ik vraag dan aan Ruben of hij soprano wil spelen omdat-ie dan mooi in een hoger segment speelt dat zo kenmerkend is voor die muziek. Dat vind ik gewoon een hele mooie sfeer.

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik luister regelmatig naar Turkse popmuziek. Ik vraag aan mijn leerlingen: ‘Waar luister je naar'? En het is wel grappig dat zij hun eigen cultuur verwerken in popmuziek. Je hoort westerse klanken met Turkse achtergronden erin.

Het is echt wereldjazz wat jullie spelen.
Ja. De bassist en de drummer vinden het ook heel leuk om funky te spelen, daar genieten ze echt van. Dat proberen we zeker niet weg te doen. We proberen zoveel mogelijk invloeden erbij te pakken. Ik doe er ook gitaar-distortion bij om er de dynamiek in te houden. Want het is verleidelijk om heel laag in je dynamiek te gaan zitten…

Wat bedoel je daarmee?
Nou, om de sfeer heel laag in energie te houden, om spanning dreigend te maken, maar ik vind het ook heel mooi als het echt spetterend wordt, van heel klein tot heel groot en wat er daar tussenin te doen is. Voor ons blijft de spanning er zo lekker in. Dynamiek is onze werktuig, de klanken die ik maak omhoog te krijgen.

Filmisch bijna.
Dat vind ik altijd heel mooi. Soms lukt het niet helemaal om een stuk zover te schrijven, maar ik probeer altijd om bij een nummer een film te bedenken: ‘Van waar begint het en waar eindigt het’.

Ga je uit van een scenario bij het schrijven van een nummer?
Vaak ontvouwt het scenario zich als het lied al is geschreven: ’Ja, dat is precies wat ik wil vertellen’. Ik schrijf een nummer niet op één dag, daar gaan vaak weken over heen en dan poets ik er weer over: ‘Dat is ‘m toch niet helemaal’. Komt er steeds een hoofdstukje bij en zo ontvouwt het zich allemaal.

Op Spotify staat de eerste ep van About the Bush. De tweede ep is in de maak. Over een jaar wil de band van die twee ep’s een live-cd laten opnemen.

Foto's: Ronald Rijken

  Reacties
Er zijn nog geen reacties. Je kunt als eerste reageren door het formulier in te vullen.
Reageer