Blogbericht Ronald Rijken

Waaier muziekgenres Record Store Day 2018

Maestro’s Recordcafé ft. MOOON, Lukas Batteau en Eddy & the Ethiopians

Record Store Day 2018 is de dag waar menig muziek- en vinylliefhebber reikhalzend naar uitkijkt. Veel releases komen op deze internationale feestdag van de platenzaak uit. Wat kleinschalig begon in 2008, groeide uit tot een wereldwijde feestdag, gevierd door zowel fans, artiesten alsmede de platenindustrie. In 2010 deed een aantal platenzaken in Nederland voor het eerst mee. Nu kent het feest een landelijke dekking. Record Store Day wordt op de derde zaterdag van april gehouden.

Den Bosch mag zich verheugen in drie heuse platenzaken; twee aan het Hinthamereinde - De Langspeelplaat en The Record Hustler - en één aan de Hinthamerstraat, Maestro’s Recordcafé. Deze zaak organiseert drie optredens op 21 april, de derde zaterdag van de maand. De optredens zijn van MOOON, Lukas Batteau en Eddy & the Ethiopians, drie bands die zeer verschillen in genre en stijl maar dat is wel zo leuk op deze Dag van de Platenzaak.

MOOON
Deze band uit Aarle-Rixtel - pal boven Helmond - begint flink naam & faam te krijgen: een uitnodiging om op het Noorderslag festival in Groningen te spelen en op 19 april j.l. zat het trio in het voorprogramma van niemand minder dan Noel Gallagher in AFAS, Amsterdam. In 2017 bracht MOOON het album MOOON’S Brew uit dat zeer lovende kritieken kreeg.

Ondanks het tijdstip - de band begon om 11.00 uur - is er van vermoeidheid geen sprake. Integendeel, de band heeft er zin in en de fans ook. Op hun Facebook pagina afficheert de band zich als ‘garage/blues with a little taste of surf and psychedelics’. Daar is geen woord van gelogen.

De associaties met bands uit de jaren ’50, ’60 en ’70 schieten voorbij. De intro van het nummer ‘Shark Zone’ van het album MOOON’S Brew bijvoorbeeld doet onmiddellijk denken aan de Amerikaanse instrumentele band The Ventures uit de fifties en het lange nummer ‘Alcohol’ aan de psychedelische beginjaren van The Steve Miller Band. Verder hoor je in de andere nummers flarden van The Who, de onmiskenbaar grote invloed van The Beatles en citaten van The Ramones en Jonathan Richman in het nummer ‘Where Money Goes’.

Bassist Tom de Jong: “Wij zijn echt meer mid-sixties tot eind ’70. Q65, The Outsiders ook wel veel, The Kinks.”
De drie jonge muzikanten struinden veel door de platencollectie van hun ouders en voegden daar hun eigen inbreng aan toe.
Gitarist Timo van Lierop: “Mijn eigen inbreng is toch wel Rory Gallagher. Blues en zo dat vond onze pap niet zo vet, maar ik wel.”
Tom: “Ik begon garage en zo te ontdekken. De anderen vonden dat eerst niet kloppen maar ze zijn nu helemaal om."
Drummer Gijs de Jong: “De San Francisco scene inspireert mij heel veel, Jefferson Airplane, Grateful Dead.”

Zomaar klakkeloos nabootsen van die bands uit lang vervlogen tijden zit niet in de aard van deze band en dat vindt zijn weerslag in het nieuwe album.
Tom/Timo/Gijs: “Met het tweede album willen we harmonieën met zang bereiken. Meer dan op de eerste plaat. Op de tweede plaat komen er ook nieuwe instrumenten bij zoals sitar en akoestische gitaren. Aankomende zondag gaan we in ieder geval onze nieuwe single opnemen.”

Geen release van MOOON op Record Store Day 2018 zelf maar eerder een post-release van een band met een veelbelovende toekomst.

Lukas Batteau
Singer songwriter Lukas Batteau uit Utrecht tekent voor het tweede optreden in Maestro’s Recordcafé. Hij laat zich voor deze gelegenheid begeleiden door een slagwerker en toetsenist. Zijn tweede album ’Slow Traveller’ kwam donderdag 22 maart uit. De release was in poppodium EKKO te Utrecht. Niet een echte Record Store Day-release maar het kan nèt als je het toedekt met de mantel der liefde voor de muziek.

Lukas heeft een fijne timbre en een krachtig stembereik die perfect past bij de wat stevigere nummers van het nieuwe album zoals The Car Crash (ook verkrijgbaar op single). Op de meer gedragen nummers zoals Cathedral Sky is zijn dictie voortreffelijk zodat de lyrics goed verstaanbaar ergo te volgen zijn. Het engels is een taal met heldere klanken, een taal die Lukas heel goed beheerst. Opmerkelijk is dat het titelnummer van zijn laatste elpee een instrumentaal nummer is. Naast nieuw werk speelt Lukas Batteau ook nummers van zijn eerste album Wasteland.

Singer songwriter is van een duiding voor een solo-muzikant geworden tot een genre, een muziekstijl. Het is een containerbegrip dat toch vooral associaties oproept van een gevoelige artiest die in een rumoerig café voor een habbekrats eenzaam zingt en zichzelf begeleidt op een akoestische gitaar. Niets van dit alles bij Lukas Batteau. Slow Traveller is een uitgebalanceerde elpee met prachtige ballads en rocknummers die het goed doen op het podium.

Eddy & the Ethiopians
Edward (Eddy) Capel is de sturende en stuwende kracht achter Eddy & the Ethiopians, de derde en laatste gig van de dag. De band maakt een mix van Ethiopische en West-Afrikaanse muziek, funk en hiphop grooves met jazzimprovisaties. En dat klopt helemaal ook als niet de gehele band komt opdagen. De nieuwe muzikant uit Eritrea meldde zich ziek. Hij speelt op een krar, een vijf- of zessnarige komvormige harp. Het is altijd het uitgangspunt van Edward Capel geweest om niet-Westerse instrumenten aan de band toe te voegen en zo de gewenste sound te bereiken.

De band is volledig op elkaar ingespeeld en als er dan wordt geïmproviseerd dan merk je dat niet eens, zo natuurlijk en professioneel klinkt het allemaal. Temeer omdat het een prachtige dag is in april met zomerse temperaturen, heeft het publiek wel zin in deze warme en aanstekelijke muziek. Met op sax Edward Capel, op percussie Kenrick Gunther, op keyboards Bart van Dongen, Laurence Bilger op dwarsfluit, John Maasakkers op drums en Jan Vanderlest op bass.

KLANKGAT: Vertel eens wat over dat nieuwe album waar je het tijdens het optreden over had?
Edward Capel
: Eind vorig jaar stopten de gitarist en de Ethiopische muzikant die mesenko [een enkelsnarige gebogen luit, red.] speelt. Wij gingen op zoek naar nieuwe muzikanten en ik heb een jongen uit Eritrea gevonden die op een krar speelt. Met hem zijn we nu een heel nieuw repertoire aan het opbouwen en zijn we met Eddy & the Ethiopians een repertoire aan het spelen, geïnspireerd op Eritrese muziek. De band vindt het belangrijk om Westerse en niet-Westerse instrumenten met elkaar te combineren.

En dat nieuw repertoire komt dan op dat nieuwe album?
In januari hadden we het openingsconcert van de gemeente Eindhoven in het Muziekcentrum en toen was het ook de eerste keer dat we speelden met Bereket, die Eritrese muzikant, en dat is zo goed bevallen dat we toen besloten door te gaan in deze nieuwe setting om een geheel nieuw repertoire te maken.
We spelen al twee jaar hetzelfde en dat is wel aan verversing toe. In januari zijn we er al mee bezig en ik ben van plan om vóór de zomer een demo in de studio te maken van het nieuwe werk en dan kijken we of we voor het eind van het jaar een nieuwe plaat of cd hebben.

Schrijf jij de meeste nummers?
Ja, ik componeer het meeste. Ik vraag aan Bereket wel eens wat omdat de sound duidelijk een inspiratie moet hebben uit Eritrea en Ethiopië. Ik informeer bij hem met vragen als ‘Wat voor beats gebruiken jullie’? Of vraag ik hem iets te zingen en op krar te spelen en dat op te nemen zodat ik dat kan arrangeren en de band het vervolgens kan spelen. Op het nieuwe album zal op ongeveer een derde van de nummers gezongen worden. Vandaag spelen we voor de eerste keer het nieuwe materiaal om te kijken hoe dat valt met publiek erbij. En het is een mooie gelegenheid om dat nieuw werk uit het repetitiehok te trekken. Het is goed om het live uit te proberen. Je moet jezelf toch eens voor de leeuwen gooien, nietwaar?

Foto's: Ronald Rijken

  Reacties
Er zijn nog geen reacties. Je kunt als eerste reageren door het formulier in te vullen.
Reageer