Blogbericht Redactie KLANKGAT

De ambitieuze Bing Berendsen en zijn crew zitten allesbehalve stil

Van volle Brabanthallen met Smèrrige feestjes naar online festivals

Geplaatst op 22-2-2021

Koninkrijk van Muziek is tegenwoordig niet meer weg te denken, wanneer we het hebben over de Bossche muziekwereld. Festivals als Smèrrig verkopen de Brabanthallen binnen no time uit, de Zomerfeesten op de Tramkade zijn een vaste prik en ook het afgelopen jaar konden de jongeren thuis een festivalletje meepakken. Wij spreken met het genie achter de formule Koninkrijk van Muziek, Bing Berendsen (27).

Interview met Bing Berendsen

‘’Zeven jaar geleden zocht ik eigenlijk een gewoon een doel in mijn leven. Ik zat op dat moment op de VAVO en wilde meer. Mijn broertje Jengi was toen al volop met muziek bezig, als DJ en producent. Iets wat hij onwijs goed kan, alleen hij wist niet hoe hij zich in de muziekwereld moest profileren’’ vertelt Bing, ‘’Ik bood op dat moment aan om zijn manager te zijn, zonder ook maar iets van hoe en wat af te weten.’’ De twee broers vervolgden het muzikale avontuur in steden als Parijs en London en voor ze het wisten was Koninkrijk van Muziek geboren.


‘’Ik ging destijds naar veel feestjes, maar miste dit eigenlijk in Den Bosch. Mijn doel was een feestje te organiseren waar ik zelf ook naar toe zou willen en voor ik het wist was Newskoolfest een feit.’’ En wat voor een trouwens: de eerste twee Newskoolfest edities die Bing organiseerde waren zo uitverkocht. ‘’Ik wist niet wat me overkwam’’.

Noah’s Ark en TopNotch
Bing Berendsen heeft duidelijk talent voor het organiseren van evenementen, en niet veel later begint hij dan ook aan de opleiding muziek management op de Herman Brood Academie. ‘’Ik heb tijdens deze driejarige opleiding, stage mogen lopen bij onder andere Noah’s Ark en TopNotch, de marktleiders op het gebied van hiphop labels in Nederland. Ik heb hier zo veel mensen leren kennen en goede connecties kunnen op doen.’’

Van Venlo tot Amsterdam
Nadat Bing, samen met zijn compagnons Jesseh Grote Woortmann en Nick van Hoof, de harten van de jongeren in Den Bosch veroverd hadden, gingen zij verder met de rest van Nederland. ‘’Onze evenementen vinden plaats van Amsterdam tot en met Venlo. Maar onze liefde voor Den Bosch blijft prioriteit. Mijn gehele crew, inclusief ik, zijn Bosschenaren en de stad heeft een grote plek in onze harten. We willen dan ook écht Den Bosch op de kaart zetten voor de jongeren en onze mensen. En ja, het is hier toch allemaal begonnen.’’

Internationale plannen zitten er overigens nog niet in: ‘’Onze focus ligt daar momenteel nog helemaal niet op. Uiteindelijk willen we wel feesten gaan organiseren in het buitenland en we boeken al internationale artiesten, maar verder dan dat eigenlijk niet. We zien wel waar het schip strandt. Er is zo veel mooie markt in Nederland, dat we het eigenlijk zonde vinden om ons op het buitenland te gaan richten.’’

Key to success
Nog geen twee jaar nadat Bing begon met Koninkrijk van Muziek, ontstond het idee voor Smèrrig. ‘’Dit is gewoon eigenlijk een uit de hand gelopen grap. Ik had wat biertjes op en kwam met het idee van een grappig evenement. Niet veel later heb ik het gepitcht bij Plein 79, waar het direct goed ontvangen werd.’’ De jongens van Koninkrijk van Muziek organiseerde het feestje en hadden er eigenlijk niet veel verwachtingen van: ‘’We namen het niet echt serieus. Van tevoren hadden we dan ook met z’n alle nog kei veel lopen zuipen.’’

Uiteindelijk zouden ze overrompeld worden door het succes. Er stond al gauw een rij van 600 á 700 man buiten, die tot aan de oude Bijenkorf stonden te wachten. ‘’Vanaf dat moment is het snel gegaan. We kregen opeens allerlei aanbiedingen van grotere partijen.’’

Online aanwezigheid

Maar ook bij de Koninkrijk van Muziek, sloeg de corona crisis als een bom in. Van een volle zomer planning aan evenementen, gingen ze al snel naar een erg rustige en stille agenda. Om het contact met het publiek niet te verliezen, waren de jongens al vroeg in de weer voor nieuwe ideeën. ”In Nederland waren wij één van de eerste die zich profileerde via livestreams. De lockdown was hier namelijk nog geen week een feit en wij waren online al feestjes aan het bouwen.” Er werden ook online festivals georganiseerd, waar de kijker vanaf de laptop thuis de drie stages konden volgen. ”Het organiseren van een festival was gewoon niet mogelijk, maar we konden het publiek wel het festival gevoel geven.”

De online alternatieven werden goed ontvangen en ook tijdens de versoepelingen hoefden de evenementen van Koninkrijk van Muziek niet gemist te worden. ”We hebben bijvoorbeeld ook Costa Del Silo georganiseerd. Een terrasfestival, waarbij iedereen netjes op zijn of haar stoel moest blijven zitten.”

Godsgeschenk
De evenementenbranche is er eentje die sinds de corona crisis een grote klap heeft moeten ontvangen. ”Natuurlijk viel dit alles als een onwijs harde klap, maar we hebben het allang niet meer in onze eigen hand. Vanaf nu is het maar even doorzetten, want het zij zo. Ik ben eigenlijk allang blij dat we nog steeds bestaan. Ik zie dit echt als een godsgeschenk. Ik ben dan ook gewoon heel trots op het feit dat we nog bestaan, we hadden het veel slechter kunnen treffen.”

____________________________________________________________________________

Tekst: Amber IJpelaar

Foto Costa del Silo van ©Sacha Hoebergen

  Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Reageer
Log in om een reactie te plaatsen.