Blogbericht Henk Langenhuijsen

Het Narrenschip

van de redactie

Een narrenschip als spiegel voor de menselijke zwaktes en dwaasheden, dat tevens onze kwetsbaarheid en een verlangen naar saamhorigheid symboliseert. Een mooi beeld, zeker als je bedenkt dat een grote boot in een voormalige kerk aan wal is getrokken. Jheronimus Bosch was een gelovig man die de duvel inzette om vroomheid te benadrukken en de zonnige zonden te weerstaan. De kerk als narrenschip paste niet bij zijn wereldbeeld. Maar in de aanloop naar het herdenkingsjaar is een theatervoorstelling in het JBAC een vondst. Geloof heeft een relatieve waarde.
Ook bijzonder is dat Henri Swinkels, de schrijver van het theaterstuk ‘Het Narrenschip’, inmiddels als gedeputeerde van cultuur in ons provinciaal narrenschip opereert en dagelijks te maken heeft met zwaktes en dwaasheden. Hij maakt al jaren theatervoorstellingen voor amateurgroepen en weet dus als geen ander wat het betekent om betrokken te zijn bij een theaterproductie en hoe kwetsbaarheid en saamhorigheid er samenkomen. Dat is geruststellend. Hopelijk blijft dat zichtbaar en blijft hij zich inzetten voor amateurkunst en cultuureducatie.
Swinkels debuteerde in 1996, samen met Ab van den Meerendonk, met ‘STUK’, een productie, waaraan ook zijn gezelschap de naam ontleende. Het was een ode aan liefdesverdriet en werd opgevolgd door ‘Zonderling’ met muziek en poëtische teksten; daarna was er ‘Perpetuum Mobile’, een filosofische zoektocht naar verborgen energie. Tussendoor regisseerde hij in 2002 voor toneelgroep MaandaG ‘Quasimodo’ in de Vughtse Mariakerk. Kerkgebouwen hebben blijkbaar een voorkeur. De laatste jaren is hij vooral actief voor muziektheatergezelschap ‘De Meierij’, een gezelschap met een groot muzikaal hart. De zonden van Bosch kwamen al in 2011 aan de orde in ‘De Marskramer’, naar het gelijknamige werk van Jeroen Bosch, de buitenzijde van het Hooiwagen-drieluik, evenals de ‘Zeven Hoofdzonden’. Swinkels zei hierover: “De productie heeft een historische setting, maar is toch van alle tijden. Verleidingen zijn er altijd en in allerlei gedaantes.” In de filmbewerking 'Als in de hemel’ uit 2011 benadrukte hij: “Het stuk gaat over onderdrukking en jaloezie, over onmacht en pijn uit het verleden, over in contact komen met je gevoelens.”  
Cultuurbeleid zit al enige tijd in de hoek waar klappen vallen, dat weet de gedeputeerde als geen ander. Zeker het belang van cultuureducatie wordt niet door iedereen gezien. Swinkels blijft optimistisch: “In Brabant is cultuur geen ondergeschoven kindje en zien wij dit als een kerntaak van de provincie.” Maar hij weet inmiddels ook dat de economie op de eerste plaats komt. Gelukkig ziet hij wel het belang van cultuurvakonderwijs, van creatieve centra en muziekscholen. “Ik vrees dat we als we daar nu te lang bij wegkijken, wij daar over vijftien of twintig jaar spijt van hebben.”  
Beste Henri, laten we dit afspreken: als jij zorgt dat je over enkele jaren geen spijt hoeft te hebben van deze uitspraak en aantoont dat je de verleiding van de nieuwe zonde, ‘cultuurbezuinigen’, kunt weerstaan, komen wij naar ‘Het Narrenschip’, het resultaat van een jarenlange investering in verleiding en verbeelding.  

‘Het Narrenschip’ is te zien van 20 tot en met 28 november. Meer informatie op www.meierijtheater.nl

Henk Langenhuijsen

  Reacties
Er zijn nog geen reacties.
Reageer
Log in om een reactie te plaatsen.